Perempuan dan tudung

Assalamualaikum ..

Чσu're Aмαzαyη.
WEHEARTIT .

Aku nak cerita sikit apa pandangan aku pasal perempuan dengan tudung ni .. Ekceli tadi aku punya class communication english dan lecture dia Ms Kasturi . Beliau India ..

Okay Ms ni bagi aku jenis dia lebih tahu pasal agama Islam . Sebab dia duduk kampung Melayu dah lama . So memang patut pun dia tahu pasal Islam kan ..

Tadi dia ada tanya siapa kristian, siapa Islam . Siapa pakai tudung , siapa tak . Sembahyang cukup tak . Dia lebih concern pasal tu . So bila dia dah tanya kat perempuan siapa yang tak pakai tudung . No dia tak marah , dia just nak tahu . Yes , that's what her meant . KENAPA ..

Lepas dorang jawap , terus aku menilai . Mungkin betul . Sebab aku pun tak pakai tudung . Tapi bila class aku pakai tudung . Sebab aku hormat ilmu . Semua jawapan dorang sama ,

'' Dah biasa , dari kecik tak pakai tudung ''

Dari kecik tak pakai tudung . So makna kat situ , kalau dari kecik family dah ajar pakai tudung apakah sampai besar dia akan pakai tudung ? Bg pandangan aku ,  YES . betul . Kena didik dari kecik .

 Aku 2 tahun je sekolah agama , sekolah rendah pun sekolah cina . sampai standard 4 . 5 6 aku sekolah agama . Nak tulis jawi , baca jawi pun aku macam kura2 . Nak salahkan siapa ? Dulu family susah . Ada arwah ayah dulu , tu mampu sekolah cina .

Aku tahu , aku ni bodoh pasal agama . Tapi tak bermakna aku tak pernah rasa nak tahu , nak belajar . Aku rasa .. Dan aku tengah ubah penampilan . InsyaAllah ..

So , kesimpulan kat sini , melentur rebung biarlah dari rebungnya . Didiklah anak dari kecik pasal agama . InsyaAllah kekal sampai ke besar .


4 comments:

  1. kalu tak diajar dari kecik mmg susah nak amalkan bila dah besar..

    tapi tak boleh jgk salahkan macam tu..kita kena ubah diri kita sndiri..

    insya-Allah..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes betul tuu , tp kena biasakan jugak dari kecik . betul tak ? dan jugak bila dah besar patut tau mana buruk baik kan ? Hehe

      Delete
  2. betul tu awakk , insyaallah 2013 cuba berubah untuk bertudung k ? :') saya tahu awak boleh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin , but boleh sy tau sape ni ? hehe .. and thanks :D

      Delete

Hi , meh lah tinggalkan seketul komen :D